Pages

.....

Photobucket Photobucket Photobucket

Salju

Saturday, January 1, 2011

hari ini..kisah seorang bapa

ALhamdulillah..hari ini melangkah 2011 tahun masihi..maka usia berinjak ke angka yang seterusnya..menandakan usia ibarat pensil yg diraut akn terus pendek dan berpenghujung..

hari ini sy menyaksikan pelbagai kejadian dan ragam manusia..bermula dgn majlis kenduri dirumah saudara..sdh smpai jdh die dgn pilihn hati,mudh2hn ikatan yg mereka bina berkekalan bkn hingga ke ank cucu shj tetapi hingga ke syurga~amiin..seperti biasa sy tak sempat tgk acara bersanding krn ma dan abah ingin pulang utk solat zohor..kata ma,tak ape tak dapat tgk pengantin asalkan dapat menunaikan kewajipan pd PENCIPTA CINTA ini..alhamdulillah,..terfikir juga soal diri,mudah2han ALLAH tetapkan hri dan waktu yg sesuai utk majlis sy satu hari nnt,amiin..


terus dari kampung,sy singgah ke sebuah pasaraya,,memandangkan esok sy ada kuliah mengejut,tak dpt la cuti sempena kemenangan bola tempoh hri..huhu,xpe la..sy tak kisah pun kalau diadakan kelas,kerana sy tahu ilmu itu amat bermakna dan beruntunglah sesipa yang menghadiri majlis ilmu..krn menuntut ilmu itu adalah satu perjuangan dan ibadah,,maka bersemangatlah untuk berjuang fisabilillah..

berbalik pada kejadian dipasaraya,sewaktu dikaunter pembayaran,terlihat kelibat seorang bapa bersama ank perempuannya sdg hendak mmbuat pembayaran..kira2 barangan yyg dibeli adalah barangan keperluan anknya utk sesi persekolahan yg bakal dimulai isnin nnt..apa yg membuat hati sy tersentak ialah..sikap bapa itu..

saat jurujual menyatakan jumlah pembelian adalah RM95..terkejut diri lelaki yg separuh abad itu..kerana ditangannya hanya menggengam wang satu ringgit yg dikumpul menjadi sejumlah RM60 ringgit..sy terkilan..bapa itu menggelabah..minta dicek kembali senarai harga barangan..kalau2 ada tersilap kira..jumlahnnya tetap sama..si anak sdh merah mata,mungkin risau brg yg diambil bakal ditolak demi mencukupka wang yg ada..mungkin malu dgn kejadian menimpa..saat itu,muncullah seseorg yg dikenali mereka,barangkali jiran mereka,dan sudah pasti dgn tebal muka,sibapa ingin meminjam wang mereka sebanyak RM35 kerana ingin memenuhi hasrat anaknya..sy bersama ibu yg menonton kejadian itu,amat sedih dan terkilan..betapa seorang ayah berusaha memenuhi kehendak anaknya meski pun ditengah ramai itu dia terpaksa meminjam sejumlah wang...

apakah perasaan kita jika hal ini yg menimpa kita..apakah kita akan memarahi bapa kerana membawa wang yg tidak cukup??apakah kita akan merajuk jika permintaan tidak dapat ditunaikan??..sebaliknya.. pernahkah selama ini kita bertanya pada bapa kita,berapakah wang ditangan mereka utk pembelian hri ini..cukupkah atau tidak??

selama ini kita hanya menjadi seorang ank yg tahu MEMINTA2 sahaja..sungguh hri ini..ALLAH telah memberikan sy pengajaran hebat.. semoga kita menjadi anak yang mengenang budi dan tahu bersyukur..insyaALLAH..itulah seorang bapa..dia tidak berkira demi kepentingan ank2nya..

"duhai ank..apakah yg dikau cari..
tinggalkan ayah..tinggalkan ibu..
demi ilmu..demi masa depanmu...
duhai ank..dapatkah kau mengerti..
pengorbanan ayh..pengorbanan ibu..
demi mencari sesuap nasi..
demi menyekolahkanmu..
duhai ank..harap kau mengerti
si ayah ini..si ibu ini
hanya ingin melihat kau berjaya..
hanya ingin melihat kau gembira"

No comments:

Post a Comment

....................mr.panda saya.......................

..Meh..BaCA ni jUge..(^^)

...