Pages

.....

Photobucket Photobucket Photobucket

Salju

Tuesday, July 19, 2011

..TaXiDerMy..

Assalamualaikum.w.b.t

Salam penuh kebahagiaan buat semua teman2...dah lama nak share,hari ni baru sempat..huhu

Topic kali nim ada kaitan dengan Puyuh!!!

PUYUH?????? Iye puyuh atau nama glamornya Quail. Kenapa nak cakap pasal puyuh..ade menu baru ke??puyuh bakar??puyuh berempah??tak pun puyuh goreng kunyit???

TEeetttttt!!!Hehe..semua salah..salah..salah….

Pernah dengar pasal taxidermy tak???haaa..meh sini nak cerita..taxidermy adalah satu kaedah untuk mengawetkan haiwan..hari ni nak berkongsi cerita pasal pengawetan PUYUH…HHHAAaaaaaaa???? APA?? AWETkan PUYUH???

Ish..tak rasa kejam ke buat kerja2 macam ni??? Mula-mula, ade jugak fikir macam tu,tapi dengan niat nak belajar,nak tahu komposisi puyuh macam mana?belajar struktur puyuh..emm..menjadikan kita kagum dengan ciptaan ALLAH s.w.t..Subhanallah..

Okey!!!JOM kita MUlakan..

JENG…jeng..jeng..

(bunyi suspen la konon tu almaklum blog saya tak de sound system untuk sound effect..hehe =)

ni bahan2 yang kita perlukan:

of cause la puyuh kena ade..ni puyuh yang telah dimatikan..demi pembelajaranku (-.-)


1) Pengukuran

Karkas puyuh diambil ukurannya untuk mendapatkan ukuran yang sebenar,seperti ukuran dari kepala ke ekor, panjang kepak, panjang kaki dan leher.

2) Skinning/pengasingan kulit puyuh

Karkas puyuh diletak secara ‘dorsal recumbency’ dan kulit puyuh tu digores perlahan dari dada hingga ke dubur menggunakan scapel blade. Kulit dipisahkan perlahan2 dari badan dan daging. Kena sapu garam ‘borax’ untuk elakkan kulit puyuh tu melekat balik...leher puyuh dipotong dan dikeluarkan. Bahagian tengkorak kepala tu dibersihakan, mata, otak dan lidah dikeluarkan.. kemudian,letak plastesin,nak ganti lidah dan manik untuk ganti mata puyuh tu.. Ni la masa paling susah sekali masa nak buat taxidermy takut kulit puyuh terkoyak dan bulu pelepah luruh..tak cantik jadinya nanti..=)..

3) Preserving/pengawetan kulit

Tulang pada pangkal kepak dan pangkal peha dipotong. Keluarkan isi dading puyuh ni. ‘Phenol’ disapu pada tulang dan bahagian dalam karkas untuk tujuan pengawetan.Kulit haiwan dibersihkan dengan menggunakan syampu yang telah dicairkan, dan bilas dengan air yang mengalir. Berhati2.. takut bulu pelepah tercabut pulak nanti..=) kemudian,keringkan kulit puyuh ni. Lepas kering, kulit puyuh akan dilumurkan dengan Magnesium carbonate untuk mengembangkan bulu pelepah puyuh.

4) Stuffing/pembentukan badan karkas puyuh

Badan dan leher puyuh tiruan dibentuk menggunakan sabut kelapa atau jerami. Buat badan tiruan ni mengikut ukuran yang telah diambil awal2 tadi. Dawai digunakan menggantikan tulang peha,dan peha tiruan dibentuk menggunakan kapas. Kemudian,masukkan badan tiruan kedalam kulit puyuh tu..hati ye..lepas masukkan,boleh la jahit kulit puyuh..haa..boleh la bentukkan puyuh tu mengikut kreativiti..nk buat puyuh tengah terbang ke,,ikut suke la..=)

5) Mounting/pemeliharaan @ pengekalan specimen

Bila dah selesai semuanya..puyuh awet ni kena la simpan kat tempat yang sepatutnya untuk elak dari serangan serangga..seeloknya letak dalam bekas kaca =),,tapi..saya buat pakai kotak je la,sebab tak ade bajet..hehe..=) **yang dalam kotak tu,ada 5ekor puyuh taxidermy dihasilkan oleh,Puan summah,Puan Irdayu dan teman seperjuangan,wan norhidayah,dan nur hidayu serta saya juga..(^^)

**********

Ok..itu je la yang dapat saya kongsikan dengan teman2 semua..harap dapat berkongsi ilmu walaupun tak dapat bagi banyak..apa2 pun saya sangant teruja bila belajar benda2 macam ni. Saya ucapkan terima kasih kepada pihak I.T.U (Institut Teknologi Unggas,Masjid Tanah,Melaka) atas kesudian staff2 disana menerima kami untuk membuat Latihan INdustri kat sana,,dan juga teman seperjuangan sewaktu LI.OK,jumpa lagi di entry berikutnye..wassalam

2 comments:

  1. salam, najmiah.. well done. buat untuk subjek ape ni?

    ReplyDelete
  2. waaaaa(^^)...tak sangke Dr.mariam tgk blog sy yg tah pape nim..hehe..mekacey333x...ni kitorang letak dalam lab anatomy je..mungkin untuk subjek anatomy kot..huhu..xpun untuk tatapan umum je..(^^)

    ReplyDelete

....................mr.panda saya.......................

..Meh..BaCA ni jUge..(^^)

...