Pages

.....

Photobucket Photobucket Photobucket

Salju

Wednesday, August 10, 2011

Alahai sepupuku..alahai iparku..


Assalamualaikum.w.b.t

Salam manis buat teman2..hadiahkan orang disekeliling anda sebuah senyuman yang lahir dari hati, wow!CHOMELnyeeeee senyuman kamu itu..(^^)

dalam slot ketahui HUKUm hri ini, ada satu perkongsian yang ingin saya utarakan (eh timur la…hehe) tentang permasalahan yang sering dipandang enteng oleh masyarakat kita.

Tahu tak hukum dan batasan aurat antara sepupu lelaki dan perempuan???? Tahu tak batasan aurat antara ipar duai????

Haaaa...??? tak tahu??betul ke tak tahu ni???

Tak ape..kalau tak tahu atau terlupa..mari kite buat ‘refresh’ kat sini

Hukum dan batasan aurat lelaki dan perempuan bagi yang mempunyai pertalian sepupu ni sama sahaja seperti hukum dan batasan aurat antara lelaki dan perempuan bukan muhrim begitu juga hukumnya dengan ipar duai lelaki dan perempuan.

****************************

Pernah tak terjadi adegan ini?? Antara sepupu.

En. F :: “Eh, sepupuku datang la..mari2 masuk..semua ada hari ni”

Pn. K: : “Wow..ramai ni, macam raya pulak..”

Sedang bersembang, terasa panas la pulak.

Pn. K..tanpa segan silu:: “buka la tudung, apa salahnye..kan sepupu je..dah anggap macam adik beradik..”

En.L, suami Pn.K, langsung tidak beriaksi apa2. Pada dia itu situasi biasa. Detik hatinya “isteri aku pakai je tudung kat luar, lagipun, ni sepupu die,tak salah”

********************

TOLONG!!!jangan jadikan situasi ini berulang pada diri anda!! Kuatkan diri kita.. Kalau punya kekuatan tegurlah mereka, selemah2 iman berdoa dalam hati, agar diberikan petunjuk oleh ALLAH pada kita dan mereka yang kita sayang ini.

Apa permasalahan dari cerita diatas??

Hukumnya HARAM mendedahkan aurat walaupun pada sepupu sendiri tak kira lelaki atau perempuan dan BERDOSA.

SEKALI LAGI..TOLONG !! jangan kata situasi itu TIDAK SALAH..yang sememangnya adalah SALAH..!!!

Pertalian sepupu itu, tidak sesekali menggugurkan batasan aurat yang sepatutnya dijaga.

Kerana itu Islam membenarkan perkahwinan antara sepupu meskipun tidak digalakkan. Begitu juga pertalian ipar duai.

Kalau anda kata “eh, kami ANTARA SEPUPU dah kenal dari kecik,dah rapat sangat, dah macam adik beradik dah,langsung tak ada niat nak kawin pun.. kena tutup aurat jugak ke??”

Jawabnya:..iye…WAJIB!!..HUKUM TETAP HUKUM..DOSA TETAP DOSA..Islam itu indah, tersangat INDAH hanya yang berhak melihat auratmu adalah mereka yang mempunyai pertalian muhrim denganmu..barangan yang berharga mestilah disimpan rapi dan bukannya dibiarkan terdedah walaupun pada sepupu sendiri..

Habis tu..pasal ipar duai..macam mana pulak???

Iye…jawapan tetap sama..abang ipar lelaki(of coz la lelaki,name pun abg ipar) auratnya dengan adik ipar perempuan mesti dijaga..sama hal juga batasan aurat antara kakak ipar dengan adik ipar lelaki

Kalau anda kata… “laaaa..dia kan abang ipar saya..takkan kena pakai tudung jugak, dia kan dah kahwin dengan kakak saya?”

Anda kata lagi:…. “haish..itu kan adik ipar saya dan saya kan kakak ipar dia, takkan kena pakai tudung juga??”

Dalam Islam, hukum tetap sama..kerana apa?? Islam itu sangat menjaga, apabila aurat dijaga, terhindarlah dari berlakunya kecurangan anatara ipar duai, berlakunya kes2 adik ipar memadu kasih dengan abang ipar sendiri dan sebaliknya..(lihatlah..sekali lagi, Islam itu INDAH,sentiasa memastikan keharmonian umatnya)..

dan jugaSeandainya pertalian antara abang ipar dengan kakak kita terputus hidup atau mati(mati itu pasti terjadi pada setiap manusia, tapi bercerai talaq tu mintak dijauhkan, Nauzubillah)..maka dalam Islam dibenarkan bekas abang ipar untuk berkahwin dengan adik isterinya dahulu atau kakak ipar berkahwin dengan adik lelaki suaminya dahulu.

Jangan dikatakan Islam itu membebankan, ada sebab musabab hukum diturunkan..berfikirlah dengan sedalamnya, jangan tepuk dada tanya selera..(kalau ikut selera,sentiasa menginginkan keseronokan semata2) tapi tepuk dada, tanya lah iman kita pada tahap mana ia diletakkan..

Janganlah kita sewenangnya mengambil mudah akan hukum dan batsaan aurat sesama kita..

Semoga ALLAH membuka hati kita untuk berubah lebih baik. Amiin insyaALLAH..

Segala teguran tidak ditujukan pada mana2 pihak, ia juga teguran buat diri saya juga..

***************************************

P/s: bila kita nak buat baik, terus buat, jangan tangguh-tangguh..bila kita terlintas untuk buat baik, terus buat, jangan tunggu, kerana lintasan pertama tentang kebaikan datang dari hati yang suci. Contohnya..

Hati terlintas nak menderma sebaik sahaja terlihat tabung masjid, apabila duit dikeluarkan, kita pun terfikir, eh, bagi separuh je la..separuh lagi boleh buat beli barang lain.Last2 langsung tak menderma kerana bermacam alasan timbul.

Sesungguhnya lintasan hati yang kedua itu adalah dari bisikan syaitan agar kita tidak berbuat kebaikan .

..Wassalam..

2 comments:

  1. hurm..betul tu apa yang naj katakan. Cuma yang tinggal, kekuatan untuk melakukannya kena ada. Kena kuat dalam dan luar. Kekuatan dalaman brmaksud, apa yg kita lakukan, kita kena yakin yg kita ikut perintahNYA. manakala kekuatan luaran bermaksud, kita kena kuat hadapi apa yang org (saudara2 kita cakapkan).
    Kadg2 naj, ada mak saudara perli kita bila kita cuba nak berubah stelah kita sedar yg kita kena tutup aurat.kalau seorg, xapalah jugak. Kalau mak sedara yang lain pun turut menyokong ap yg mak sedara sebelum ni perli,cmner?huhu
    Yang inilah,kena sangat2 dan MESTI BERSABAR..
    smpai mcm ni reaksi " haha ha (ketawa),knapa pkai tdung? pelik je.. bla..bla..." (masa ni dh xdengar dah, sebab lari coz xnak dgar dia ckp ap)..
    huhu..tp, kte tetap kena tabah..

    ReplyDelete
  2. mekacey tlg igtkn..akn cube mengaplikasikannya..

    ReplyDelete

....................mr.panda saya.......................

..Meh..BaCA ni jUge..(^^)

...