Pages

.....

Photobucket Photobucket Photobucket

Salju

Sunday, December 26, 2010

MaLu KiTa TidaK beRtempat.....??

"keluar dgn kawan2 sejenis je??ish..taknak la..nanti org kate aku ni tak reti bersosial plak..sekali sekala nak jugak keluar dengan rakan-rakan yang berlainan jantina..ala..aku bukan buat ape2 pn..kelua tgk wayang dan makan2 je dgn kawan2,kelua bersiar2 je..ala...lagi pun ramai,2 perempuan 3 lelaki..haa..ok la tu..xkan org nk tuduh kami buat bukan2 pn..sembang2 je..xde pe2 pn kn??lg pn xbest la kelua lelaki semua..tak kn tu pn dosa kot??"
kata nazim..bila ditegur kawan serumahnye..dlm dia tidak sedar ada bisikan halus yang menjadikan matlamatnya itu menghalalkan cara..tersenyum syaitan laknatullah saat berjaya menghasut anak adam..

Astaghfirullah..hatiku ini terdetik..adakah itu pemikiran remaja dizaman sekarang..kata seorang temanku..keterbiasaan itu membuatkan mereke melihat sesuatu yang lagha sebagai sesuatu perkara biasa yang tidak perlu diperbesarkan..walhal ianya dipandang enteng..mudah bukan pemikiranya..??tp tahukak kita kesannya??pendekatan pada isu yang kita anggap tidak perlu diperbesarkan..

ya ALLAH..jauhkan aku dari rasa mengambil sesuatu hal itu dr sudut yg mudah..jadikan aku org yang tidak melakukan sesuatu hanya untuk bersuka ria..jauhkan dr perkara yg melaghakan...

alangkah bagusnya jika ini yang terjadi kpd Nazim.."tak nak lah aku kelua dengan bercampur jantina mcm tu..lg pn..xade tujuan yg jelas kenapa mst kelua bercampur..lg best le kua dgn kwn2 lelaki jer..xade mslh sgt dlm menjage perbatasan nim.."

hmm..berfikir pjg dri ini memikirkn hal yang dianggap remeh oleh segelintir org..ya ALLAH..malu nye diriku..hal itu sesungguhnye,bukan shj terjadi pd nazim..ttp jg terjadi pd driku samada sedar atau tidak..juga terjadi pd teman2 sekelilingku..ya ALLAH aku malu...

**duhai hati..marilah kita berfikir..bertempatkah rs malu itu??? >>adakah kita malu untuk berubah menjadi hamba yang taat n soleh?? bimbang kita akn hilang teman yg selama ini mendampingi kita??? >>adakah kita malu untuk membataskan pergaulan kita??? bimbang dikatakan tidak tahu bersosial??? >>adakah kita malu untuk menjaga pandangan, perlakuan dan pemakaian??bimbang dikatakan oleh teman2 tidak 'up to date'??? >>adakah kita malu untuk mengajak teman2 untuk bersolat diawal waktu??malu pada teman2 untuk menegur mereka kearah kebaikan??..ya ALLAH..lemahnya kita..lemahnya pemikiran dan iman kita..astaghfurullah hal azim

seharusnya kita malu..malu kerana sering melakukan dosa..malu kerana tidak menjaga masa solat..malu kerana sentiasa menginginkan suka ria yang mengalpakan..yang menjadikan kita lupa..semestinya kita malu pada diri sendiri yang berterus-terusan tanpa malu untuk melakukan dan mengulangi kesilapan,lebih memalukan kita melakukan secara terang terangan,ya ALLAH..malunya kita kerana menjadikan dunia tujuan utama..

ya ALLAH malunya diri ini kerana pernah merendahkan yang lain sungguh pun sekadar bergurau..daku bimbang ya ALLAh..saat itu Engkau merendahkan diri ini lebih rendah dari mereka yg kupandang rendah itu...ampunkan daku..sesungguhnya kita tidak pernah tahu akan darjat seorang hamba disisiNYA..

malunya kerana tidak mengikut sunnah Rasul..ya ALLAH jgn jadikan daku islam atas dasar warisan..moga dikekalkan nikmat islam n iman ini dalam diriku..~amiin


adakah maluku selama ini bertempat?????

doa pembuka hati;
" Ya ALLAH, berikanlah aku pemahaman dan peliharalah aku dari kejahatan diri sendiri"
amiin ya rabb.."

moga kita sama2 muhasabah diri dan terbuka hati untuk menjadi seorang hamba yg lbh baik..mmg betul kita banyak kekurangan..tp sekurang-kurangnya kita berusaha untuk menjadi yg lebih baik..bukan atas lafaz semata tp berdoa lah supaya mampu dilaksanakan..
"sekian~BerteMpatkAh malu kita SeLAMA ini"








2 comments:

  1. Astaghfirullah.terime kasih Najmiah..akn d perbaiki diri ini..isk2..='(

    ReplyDelete
  2. amiin..moga kita sama2 betulkn dri..perbaiki perlahan2..semua ni atas ncht atika jgk..

    ReplyDelete

....................mr.panda saya.......................

..Meh..BaCA ni jUge..(^^)

...