Pages

.....

Photobucket Photobucket Photobucket

Salju

Thursday, July 2, 2009

Kelebihan selawat syifa'-pengalaman hidup

sedar xsedar dh masuk 2 julai..bersamaan 9 rejab..
hmm..hari ni juz nk kongsi pengalaman mengenai selawat syifa' ni..sbg manusia sdh tentu diuji dgn pelbagai dugaan..yg penting kita harus berusaha dan berserah diri padaNYA yang Maha Esa..
Masa dlu aku sekadar tahu jer ape itu selawat syifa' tp xmendalami n jarang skali nak amalkan..kalau lgu2 dh lame jd siulan..tp..selawat agak susah kita nk amalkan..knp??tnyalah hati..
Bermula nk exam final sem2 kt u, bru aku sedar..selawat n doa2 amalan ni byk bntu kita dlm segala mcm selepas kita berusaha..
ok di pendekkan cerita..time exm tu..ms duk tggu nk msuk dwn periksa terdengar bdk sebelah bersembg..die critala,ustazah die dlu ad pesan..klu nk exm or hadapi ape2 ujian pn..jgn lupe bc selawat syifa'..sbb time ustazah tu exm ms zmn sek dlu,die ada xle jwb soaln exm n ofcoz ble dh hbis exm rs mcm ssh nk skor tp ble result kua terkejut ustazah tu..sbb die dpt A utk subjek ssh tu..

dats why dri hri tu..aku try amalkan selawat syifa',n kebetulan ad satu paper tu,susah sgt..smpai xsempat nk jwb hbis sbb xcukup ms..tp sepanjang ms jwb tu,xlekang kt mulut baca selawat syifa'..n ofcoz aku xltk harapn tinggi untuk sem tu n subjek tu..tp ALLAH tu MAHA PEMURAh..alhamdulillah aku dpt B utk paper tu..fuHH! xsgke..n yg paling bangga ofcoz parent aku..sbb sem tu aku dpt dean list..ALHAMDULILLAH..

harap2 dpt la korg semua ambil iktibar dr pengalaman aku ni..
n satu lg nk kongsi..time amik test lesen kereta hari ni..ofcoz kecut perut yg amat sgt..almaklum,aku bkn sorg yg suke pasal kereta ni..tp alang2 ada peluang n ada rezki nk buat,aku buat la lesen..hri ni kira kali kedua aku buat test dgn jpj sbb ms first time aku xlulus sbb dlu kelam kabut sket,xingt pn pasal slwt syifa' nim.. time nk test dgn jpj tu..memang sepanjang perjalann test aku bc slwt syifa' slow2..klu kira mcm xpercaya aku blh lulus..yg menarik..sepanjang perjalann aku xde mslh time kt trafic light..lampu hijau je ble dh dkt..alhamdulillah aku syukur sgt..ALLAh memudahkan perjalanan hidup aku..jd,mudah2han dgn kebergantungan kita padaNYA,maka DIA akan memudahkan kita atas setiap usaha dan amalan kita..amin..

Kita tahu..perancangan ALLAH itu sebenarnya adalah yang TERBAIK..maka bersabarlah n jagan berputus harap padaNYA

Selawat Syifa’

Terjemahan:

Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, nabi Muhammad S.A.W. yang dengan berkat baginda, engkau menyembuhkan hati-hati, menjadi penawar dan menyihatkan tubuh badan juga memberi kesembuhan penyakit serta mengurniakan cahaya penglihatan dan kurniakanlah juga rahmat keberkatan dan kesejahteraan keatas keluarga dan sahabat baginda.

7 comments:

  1. alhamdulillah..insyaallah saya akan mengamalkan selawat syifa' ni.dan kepada saudari.tahniah sbb dapat dean list.semoga sem2 akan datang ni pun mendapat keputusan yg cemerlang.amin

    ReplyDelete
  2. salam.. nabi tak ajarkan pun selawat ni.. takde ayat quran yg menyembuhkan penyakit melainkan allah(tiada ayat yg mengatakan sedemikian) sbb takde apa2 bukti melainkan ubat dengan izin allah.. kita masih tak cukup perfect untuk membaca selawat yg diajarkan nabi.. tambahan selawat menunjukkan kita dah bosan dgn ajaran nabi sebelum ni walaupun ia menunjukkan pada kebaikan.. kalau tidak zaman rasulullah dah buat da sebab ia lebih perfct dari kita... tapi sy hairan kebanyakan orang skrg lagi terror dari rasul sehingga ramai org keliru selawat yg mana perlu dibaca.. bg saya kalau nak sembuh sesuatu penyakit kita kena iktiar dan berdoa direct pada tuhan bukannya ayat ini yg menyembuhkan.. benda ni hanya malaysia dgn indonesia sahaja yg buat kalau kita kaji.. kebanyakan org arab rakan saya pelik sangat dengan malaysia terdapat byk tambahan islam..

    lihat laman ini:

    http://emjayjb.multiply.com/journal/item/126

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belajar lagi pasal allah dan rasul dan apa itu zat menguasai sifat yg ada pada kita dan apa itu zat wajibal ujud.....
      Banyak lagi yg kamu perlu belajar lagi...

      Delete
  3. salam en.junaidi.. perkongsian ini bukan bermakna kita terlalu bergantung, usaha doa dan tawakal itu pwnting, tapi tahu tak saudara bahawa ini adalah salah satu cara untuk kita mengajak rakan-rakan agar memperbanyakkan selawat, berbanding mereka lagha dengan lagu yang tah apeape..lebih baik selawat itu diajarkan, dan menjadi salah satu tabiat mereka, supaya kita selalu ingat pada baginda..saudara, kalau kita sesama islam tidak menyokong siapa lagi???? kita selalu menunding jari apabila ada orang yang cuba mengajak kebaikan.. saya bukan marah pada sauydara tapi saya berharap saudara perlu pendekatan yang berhikmah..dalam berdakwah ada caranya..harap saudara dapat fikirkan-wassalam

    ReplyDelete
  4. Selawat tafrijiyah ni saya dapati ada dalam buku Datuk Dr Harun Din yg bertajuk 'Ikhtiar Penyembuhan Penyakit'. Adakahd Dr. Harun Din salah erana menyarankn spy amalkn selawat ni? Org wahabi selalunya mudah menghukum org lain.

    ReplyDelete
  5. saya heran bile org macam junaidl menulis ayat seperti diatas sedangkan saya ada membaca dalam sahih bukhari bahawa nabi memuji seorang sahabat yg dalam keadaan berdiri selepas ruku' beliau menambah puji-pujian kepada Allah selepas lafaz "robbana lakalhamdu". Ini adalah perkara yg berlaku pada zaman nabi. Perkara yg nabi tak buat tapi menambahkan pahala adalah perkara yg nabi benarkan. Apakah rakyat malaysia sangat tidak suka membaca quran dan hadis? Adakah mereka cuma mencari-cari dalam internet tanpa usul selidik dan tanpa rujukan yang benar? Amat mendukacitakan sekali....

    ReplyDelete

....................mr.panda saya.......................

..Meh..BaCA ni jUge..(^^)

...